Przejdź do treści

Ryby dobre na dobre słyszenie

02/05/2017
Ryby na dobre słyszenie

Badania przeprowadzane przez naukowców różnych krajów potwierdzają,że jedzenie ryb ma dobroczynny wpływ na słuch. Dobrze służą mu zawarte w rybach kwasy tłuszczowe omega-3.

Medycyna nie potrafi jeszcze uchronić człowieka przed utratą słuchu, ani nie umie przywrócić słuchu utraconego. Z wiekiem nasz słuch pogarsza się, a czasem nawet tracimy go całkowicie. Okazuje się, że właściwe odżywianie może proces ten spowolniać lub wręcz powstrzymać. W ciągu ostatnich lat przeprowadzono wiele badań na ten temat. W szczególności badano wpływ udziału ryb w diecie. W wielu krajach utrata słuchu związana z wiekiem jest najczęściej spotykanym zaburzeniem działania zmysłów. Ryzyko jej wystąpienia można znacznie obniżyć, zwiększając udział ryb morskich w diecie.

ryby_na_dobre_slyszenie.jpg

Kwasy tłuszczowe omega-3

Kwasy tłuszczowe omega-3 mają wiele dobrych właściwości dla naszego zdrowia, o czym wiadomo nie od dzisiaj. A niedawno stwierdzono ich dobroczynny wpływ na słuch, a w szczególności na spowolnienie rozwoju głuchoty starczej. Do naszego organizmu dostają się bądź z pożywieniem bądź w postaci preparatów farmakologicznych. I tak naukowcy z Sydney (Australia) stwierdzili, że zwiększenie przyjmowaniawpreparatach farmakologicznych kwasówtłuszczowych omega-3 może znacznie obniżyć ryzyko utraty słuchu związanej z wiekiem. W przypadku przyjmowania długołańcuchowych kwasów omega-3, zwiększenie ich dawek zmniejsza ryzyko wystąpienia głuchoty starczej o 14%. – Tego typu kuracja wielonienasyconymi kwasami tłuszczowymi omega-3 może uchronić od starczej utraty słuchu lub ją spowolnić – twierdzi Paul Mitchell, jeden z autorów badania w Sydney.

Ryby – tak, junk food – nie

Podobne, a nawet lepsze skutki, dla słuchu ma spożywanie ryb, które zawierają w znacznych ilościach kwasy tłuszczowe omega-3. Australijscy badacze nie mają wątpliwości: ryzyko wystąpienia starczej głuchoty u 50-latków spożywających ryby dwa razy w tygodniu, jest aż o 42% niższe niż u tych, którzy jedzą je rzadziej niż jeden raz w tygodniu. W badaniu przeprowadzonym przez badaczy z Uniwersytetu Medycznego Karolinska w Solnie (Szwecja) i opublikowanym w czasopiśmie Journal of Audiology porównano dwa rodzaje diety: bogatą wryby i junk food, czyli złożoną z szybkich przekąsek, batoników i innych łakoci. Badaniu poddało się 524 osób w wieku 70-75 lat. Zalecono im różne sposoby odżywiania się. Okazało się, że mężczyźni, których dieta była bogata w dania rybne, rzadziej narzekali na problemy ze słuchem niż badani obu płci, których dieta bogata była w pokarmy zawierające łatwo przyswajalne węglowodany (chipsy, czekolada, batoniki, ciasta, biszkopty, dżem, cukierki, guma do żucia). – Wnioski nasuwają się same. Ryby są dobre dla słuchu, a „śmieciowe jedzenie” – nie – stwierdza Ulf Rosenhall, profesor emerytowany z kliniki Otolaryngologii Uniwersytetu Medycznego Karolinska. Zatem powinniśmy poświęcić więcej uwagi wpływowi sposobu odżywiania na nasz słuch, a z pewnością jeść więcej ryb.

Jedzmy ryby!

Ryby, zwłaszcza morskie, są głównym i bezpośrednim źródłem korzystnie działających kwasów tłuszczowych z grupy omega-3. Stosunkowo dużą ilość kwasów omega-3 zawierają łososie, sardynki i śledzie. Zespół badaczy australijskich przeanalizował informacje uzyskane od 2 956 uczestników, zgromadzone za pomocą kwestionariuszy żywieniowych, badających spożycie ryb i zawartych w nich kwasów omega-3. Ich wyniki jasno wskazują na związek pomiędzy spadkiem ryzyka wystąpienia starczej utraty słuchu a zwiększeniem ilości przyjmowanych prostych i długołańcuchowych kwasów tłuszczowych omega-3 w postaci preparatów farmakologicznych. Wielbicielom ryb utrata słuchu nie straszna – twierdzą naukowcy.

Zawartość kwasów tłuszczowych omega-3 w 1 kg ryb

łososie 18 g

sardynki 14 g

śledzie 12 g

makrele 10 g

pstrągi 10 g

flądry 4 g

dorsze 1 g

 

Na podstawie: www.hrf.se, www.aftonbladet.se, American Journal of Clinical Nutrition: „Consumption of omega-3 fatty acids and fish and risk of age-related hearing loss”, USDA Nutrient Database for Standard Reference​ 

Artykuł opublikowany w kwartalniku "Słuch" (nr 2/2016)

Zapisz się do newslettera